Monday, 28 March 2011

Opskrift: Nem Karry Kylling

Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke er den store kok. Inden for alt andet end sushi, måske, som jeg selv synes, jeg er pænt god til.

Jeg kan sagtens lave mad, bage boller og kage og lave en tunmouse eller en sorbet-is, men gør det dog sjældent, da mit "køkken" i øjeblikket består af et skrivebord med voksdug, hvorpå jeg har sat 2 kogeplader, en elkedel og en fritøse. Dertil har jeg et par gryder, en pande, en toastmaskine og diverse små køkkenredskaber jeg har fået i gave. Det er ikke ligefremt et brugervenligt køkken. Jeg lever derfor mest af pasta med tomatsovs, pommes frites (lavet i fritøsen) og nudler.

Men af og til finder jeg en opskrift, som jeg synes lyder god, og prøver den. Oftest med mindre modifikationer, og oftest i min fasters køkken, med hende og hendes mand som forsøgskaniner. Indtil videre har der kun været succeser. Disse opskrifter vil jeg gerne dele med jer!

Jeg har nogle simple krav til opskrifter, for at jeg gider prøve dem.

- Må ikke koste særlig meget per person.
- Alle ingredienser skal kunne købes i nærheden af, hvor jeg bor.
- Helst have et lille antal af ingredienser.
- Langt de fleste af ingredienserne skal kunne opbevares i lang tid, altså som tør- eller frostprodukt, eller kunne holde sig min. 7 dage i køleskab.
- Være lette og/eller hurtige at lave.
- Skal helst (men ikke for alt i verden) kunne bruges som madpakke og spises koldt.

Jeg vil starte ud med en opskrift jeg har afprøvet idag. Jeg kalder den Nem Karry Kylling.

Jeg opgiver ingredienserne til 1 person. Hvis, der skal laves ekstra til en madpakke, laves der til en ekstra person, og er man flere, kan man bare gange opskriften med antallet af personer. Hvis man er flere end 4-5 personer, vil jeg anbefale at lave til 1 person ekstra, for en sikkerheds skyld. 

Jeg vil heller ikke angive præcise tider og varmegrader, da ovne, kogeplader, bageforme etc kan være meget forskellige.

Til 1 person:
- ca 100 g ris
- ca 60-80 g kylling, skåret i tern eller strimler
- ca ½-1 tsk vegetabilsk olie
- ca 1-1½ tsk karry

Fremgangsmåde:
- kog risene efter pakkens anvisning. Skyl med koldt vand, tilsæt 1 tsk karry og bland.
- imens varmes olien på en pande. En lille smule karry svitses på den varme pande før kyllingen kommer på.
- Kyllingen steges til den er færdig.
- Det hele blandes og er færdig!



Noter:
Der kan tilsættes hakkede løg (lad dem svitse på panden), ærter (koges sammen med risene) og andre grøntsager efter behov og smag.
Kan spises kold, og egner sig fantastisk til madpakke.
Kyllingen kan med fordel købes på frost og sættes til optøning på forhånd.

Velbekomme!

1 comment:

  1. Jeg havde egentlig lyst til kage, men nu overvejer jeg da at købe noget kylling i morgen i stedet for. /Trine

    ReplyDelete