Sunday, 13 March 2011

Update #2 på Projekt Krigslive VII

Hej.

Først, i torsdags var jeg til audition til Århus Universitets Kemishow. Wuhuu! Det er lidt et nåleøje at komme igennem, da der var ca 30 til audition og de kun mangler en 2-3 stykker. Så kryds fingre eller slå kors for mig eller noget, det vil blive værdsat <3

Geek Alert! Nørdede, kemiske begreber vil blive brugt! Gå til næste afsnit for at undgå disse!
Til audition lavede jeg et forsøg, hvor man får en blanding af fiskemedicin, lunkent vand og afløbsrens til at skifte farve ved at tilsætte druesukker og ryste det lidt. Ser I, fiskemedicinen består af et gult farvestof og et blåt farvestof (som hedder Methylenblåt), og når druesukkeret tilsættes, vil det oxidere ilten i luften og vil samtidig sætte en reduktion i gang, der reducerer methylenblåt til et farveløst stof. Afløbsrens sørger for, at opløsningen er basisk, og fungerer som en slags katalysator. Idet det blå farvestof bliver farveløst, vil opløsningen blive gul. Voila!

I aften har jeg været i Herning for at se musicallen We Will Rock You! Det var helt suverænt, stemningen i salen var helt ubeskrivelig og musikken var vildt god. Synes dog, at historien var lettere usammenhængende, men hvad pokker! Det var stadig fantastisk. Helt vildt fantastisk. Kan kun anbefale at se stykket.

Nok om det. Jeg er nu kommet en smule videre med underskjolerne, og har nu syet underarmskiler på ærmerne og overlocket kanterne for den ene underskjole.

Overlockningen foregår på min symaskine, en Pfaff Performance 2058. Det er langsomt og sluger en forfærdelig masse undertråd, men det er effektivt, og foreløbigt et godt alternativ til at købe en rigtig overlocker.

Jeg har mine bekymringer ang. underarmskilerne. Jeg tror, at de bliver en anelse for små, nu hvor jeg har gjort ærmerne smallere. Det er jo også logisk nok, at underarmskilerne skal være større når man gør ærmerne smallere. Men jeg fortsætter indtil videre med de oprindelige kiler - det kan ikke gå værre, end at jeg må pille det op igen. Og ærligt talt, så tager det ikke særlig lang tid at sy, når først kanterne er overlocket.

Der sættes nåle i...






Der syes fra øverste kant ned til ca 1,5 cm fra bunden...





Der overlockes... dette tager en del tid, så derfor...

... Sætter man en god film til at køre i baggrunden. Her er det Pride and Prejudice, udgaven fra 2005. Har set den utallige gange og kan alle replikker udenad. Netop derfor egner den sig godt til dette formål. Jeg kan sagtens følge med i den samtidig med, at jeg syer. Filmen kan varmt anbefales :D


Jeg vil smutte igen, skal pakke mine ting. I morgen rejser jeg atter mod Århus og hjem til min symaskine og underkjolerne.

No comments:

Post a Comment