Saturday, 9 April 2011

Update #6.2 på Projekt Krigslive VII

Det er lørdag middag og jeg har nu en helt og aldeles færdig underkjole. Det er under 24 timer siden jeg klippede mit stof, og nu er den færdig, og jeg elsker den.



Den har ikke så meget vidde som en oprindelige model, men nok til at kunne løbe/hoppe/springe/danse i den, og lidt nok til, at man ikke falder i den. Det er heller ikke strengt nødvendigt med et bælte/snøreliv i taljen, som det var med den anden, da der ikke er så meget stof at holde styr på. De korte ærmer passer mig faktisk helt fint, men det kræver at overkjolen har lange ærmer.



Mønstret var dejlig nemt, 4 dele, der sættes sammen med ialt 6 sømme. Dertil kommer oplægning og kantning med skråbånd. Klipning af stof tager ca ½ time. Sammensyning og oplægning tager ca 2 timer. Kantning med skråbånd tager ca ½-1 time, hvis man har skråbånd ved hånden. Altså ca 3-3,5 time. Det er ikke helt dårligt, især ikke, når kjolen kun tager 1,5 m stof, hvis man kan nøjes med de korte ærmer.

Jeg havde desværre ikke noget brugbart skråbånd, så jeg lavede da bare mit eget! Jeg brugte 50*135 cm stof og endte med lidt over 12,5 m skråbånd.
Jeg brugte denne tutorial til at lave skråbåndet. Det tog et par timer at lave de 12 m, men resultatet var det hele værd.

Planen er nu, at lave underkjoler af de stykker stof, jeg allerede har klippet efter det oprindelige underkjole mønster. Jeg regner med at få 2 eller 3 underkjoler ud  af det. Den eneste hage ved projektet er, at farven ikke passer til det skråbånd jeg lige har lavet.  Øv øv. Så må jeg enten leve med en kant der ser lidt gul ud, eller i gang med at lave mere skråbånd.

No comments:

Post a Comment