Tuesday, 3 May 2011

Update #8 på Projekt Kriglive VII

Jeg har en god og en dårlig nyhed.

Den dårlige nyhed er, jeg stadig ikke har fået nogen mail fra mønster-firmaet. Æv æv.

Den gode nyhed er, at jeg har løst problemerne selv.

Jeg lavede en prøve i noget hæsligt neongult bomuld, jeg har købt til at drapere med. Jeg har indtil videre kun brugt det til at lave og prøve mønstre med. Jeg fandt ud af, at det er ok, at bagstykket er mere udringet end forstykket. Det er bare forstykket, der er meget lidt udringet. Med hensyn til skulder- og sidesømme, vil jeg bare lave dem lige lange. Da jeg kom igang opdagede jeg, at bagstykket er meget kortere end forstykket, men vil bare udligne det.

Der kommer et punkt i vedledningen, der siger, at man skal prøve sin overdel og tilpasse den i side og skuldre, og holde den foreste kant lige. Det gjorde jeg ikke. Jeg fandt det meget nemmere at justere i den forreste søm, da jeg jo selv havde den på.


Alle horisontale rynker fjernes, når der kommer et skørt på, som kan tynge kjolen ned. Alle lodrette rynker på billedet er fra underkjolen. De kan ikke ses i det tykkere hør. Der er en mindre fold ved ærmegabet, men den er en kombination af bevægelses-frihed og sømrummet. Den bliver (forhåbentlig) ikke at se på den færdige kjole.

Da jeg var tilfreds, tegnede jeg langs min forreste kant, hvor den var sat sammen med nåle, og tog den af. Dette er resultatet:



De skraverede områder svarer til det, der er til overs efter et 1,5 cm sømrum. Jeg har sænket skuldrene, taget lidt ind øverst i sidesømmene og har taget en god del af midt for. Bagstykkerne er næsten uændrede, der er kun taget lidt i side og skuldre.

Jeg har også lavet en rund halsudskæring, som følger underkjolens øverste kant, da den firkantede udskæring ikke lige er mig...

Jeg var lidt modig, og klippede en overdel i mit ribsfarvede hør, som skal være foer i min overdel.



Den passede perfekt. Derfor har jeg nu klippet overdels-dele i både mit yderstof (kongeblå hør) og mellem-foer (lysebrun hør). Mellemforet og yderstoffet bliver behandlet som et enkelt lag, så jeg har syet dem sammen i sømrummet.

No comments:

Post a Comment