Wednesday, 1 June 2011

Pimp My Notebook - inspiration

Det hele kommer af, at jeg har haft dekoreret mine notesbøger med designer-papir fra Panduro Hobby det sidste kvarter (et kvartal i akademikersprog), og jeg er blevet helt vild med det. Det gør det bare sjovere at tage notater, når jeg ved, at min notesbog er så pæn og pink.

Prøv bare at se dem! De matcher endda min kalender! Jeg elsker bare at hive dem op ad rygsækken!


Nå, nu er mit kvarter så slut, eller rettere sagt, undervisningen i dette kvarter er slut, og jeg er begyndt at overveje, hvordan hæfterne til det næste kvarter (efter sommerferien) skal se ud.

Jeg bruger almindelige 80-siders collegeblokke med ternet papir, købt i tyskland til 1 euro (7,45 dkk) per styk.

Ulemperne ved papir-dekorationen er, at der er synlig tape (se hæftet yderst til venstre) og at det er lidt dyrt. Især når jeg kan skrive mig igennem 3-6 hæfter per kvarter, altså 12-24 stk om året. Derfor har jeg fået den ide, at lave 3 genbrugelige omslag, som kan sættes over på et nyt hæfte, når det gamle er fyldt. Smart!

Jeg har nogenlunde styr på, hvordan omslagene skal konstrueres, men jeg er stadig i tvivl om materiale, lukning og pynt.

Til materialer overvejer jeg:

- Filt, for et hyggeligt og hjemmelavet look.
- Bomuld. For et mere "pudset" look, overvejer simple mønstre, Liberty Fabric eller at få printet noget med det periodiske system hos Spoonflower.
- Klan tern, for et mere old-school akademiker-look.
- Denim, for et mere rocket look.
- Læder, for et mere moderne og stilrent look, men det er noget møg at arbejde med.

Til lukning overvejer jeg:
- Ingen lukning.
- Konvolut-lukning. Bagstykket forlænges, så det kan bukkes rundt om forstykket og lukke med en trykknap, velcro el. lign.
- Elastik (som på moleskin notesbøger), der sættes fast på bagstykket
- Der syes en flap på bagstykket, som sættes fast på forstykket med en trykknap, velcro el. lign. (som på min kalender)

Til pynt overvejer jeg:
- Ingen pynt, kun en ren og uberørt overflade.
- Applikation med filt.
- Color-blocking. Dette er meget "in" lige nu, og kunne fx være fedt i forskellige farver denim eller læder.
- Foer i kontraststof.
- Perler, broderi eller rhinesten og -studs.
- Afslutning af kanter med hjemmelavet skråbånd i en kontrast-farve.
- Skrift. Fx ordsprog, mit navn, en hilsen el.lign. Kan udføres med broderi, rhinesten, stencil, t-shirt transfer, etc.

Jeg overvejer også mulighederne for at lave lommer, blyants-holdere, indbygget bogmærke, udskiftelige skilte (til navn, hold, kontakt-info og fag) og andre praktiske ting.

Kan du ikke lige se det for dig? Her er nogle billeder:

Fra www.moneysavingmichelle.com

Fra www.lusitania.etsy.com
Fra www.skiptomylou.com.

Fra http://princesslasertron.com/photos/

Ukendt oprindelse

ukendt oprindelse

En lille sidenote:

Kunne det være fedt med matchende notesbøger, pung, taske og penalhus? Eller kun nogle af delene, fx notesbøger og penalhus? Eller er det kun aktuelt i bestemte materialer, fx denim, læder og klantern? En del af mig siger "Ja, hvor gennemført og personligt" mens en anden del af mig siger "Nej, hvor kikset". Hjælp mig lige her? Er det gennemført eller kikset? Og Hvilken notesbog er din favorit?

1 comment:

  1. jeg synes godt, at man f.eks. kan lave notesbogen og penalhuset i samme stil, og taksen i noget der passer til :D

    ReplyDelete