Wednesday, 27 July 2011

10 min pirat/sigøjner kostume

Edit: Jeg må indrømme, at dette indlæg har ligget klar i ca. 2-3 uger nu. Jeg havde egentlig ikke lyst til at poste alle de dårlige billeder (en kombination af manglende lys, tid og batteri på kameraet), men jeg er blevet spurgt om råd til kostumer til sigøjnere og skjalde, og jeg har derfor valgt at leve med de dårlige billeder, så folk kan få glæde af indholdet.


Dette improviserede kostume blev til, da jeg kom hjem fra Bazar Vest med nye props til mit skjalde/sigøjner kostume, og jeg begyndte at lege lidt rundt med det hele. Det er ikke et optimalt kostume, men det virker, hvis man ikke kan nå at sy eller købe et bedre kostume.

Kostumet kan bikses sammen på under 10 min, deraf navnet. Det egner sig til alle farverige og fremtonende lav-klasse kvinderoller, bl.a. pirater, sigøjnere og skjalde, og til de fleste aldersgrupper. En mand kan også bruge det, hvis han udskifter nederdelen med løse bukser, og dropper hofte-tørklædet.

Held og lykke!

____________________________________________________________

Du skal bruge:

En løs skjorte. Kan være hvilken som helst farve, og bør være forholdvis lang (ca. til hoften)

Nederdel eller løse bukser. Kan have hvilken som helst farve, men skal min være knælang. Undgå dog skinnende materialer (jeg brugte denne af nød, da jeg ikke havde andet ved hånden) 

2 eller 3 tørklæder. Må gerne være med mønter, kvaster og perler. Ideelt haves 1 aflangt, 1 trekantet og 1 firkantet, men andre kombinationer kan bruges. Prøv at mikse farver og stilarter.

Evt, smykker og et bælte, hvis du har det. Kan undværes. Prøv at mikse guld og sølv og forskellige stilarter af smykker.

Trin 1: Tag bluse og nederdel på. Det aflange tørklæde foldes på det lange led og bindes stramt om livet og bindes på ryggen. For mænd: Tørklædet bindes løst i taljen med knuden og enderne foran.


Trin 2: Bind det trekantede tørklæde om hoften så knuden er foran. Tilføj masser af smykker!

Trin 3: Bind det firkantede tørklæde om hovedet (se hvordan her), sæt bæltet i taljen og du er klar!

No comments:

Post a Comment