Wednesday, 10 August 2011

De Søvnløses Nat: Kostume fotoshoot!

I formiddags var jeg i en tur ude i haven, så jeg kunne tage billeder af mit nye kostume, jeg havde på til "De Søvnløses Nat".

Kostumet består af nederdel, skjorte, korset, bælte, tørklæde med mønster og smykker.

Nederdelen er købt i en genbrugsbutik i Videbæk, og er en almindelig gulvlang nederdel i 8 baner, der skråner ud og giver vidde forneden. Den er lavet i sort bomuld, pyntet med guldfarvede mønter og perler foroven (skjult af korsettet) og forneden. Den knappes i siden med 9 guldfarvede knapper, men de 5 nederste knapper er faldet af. Hvis jeg skulle genskabe den, ville jeg nok bruge Butterick B4136.

Skjorten er lavet efter McCalls 4091, view B. Jeg havde egentlig tænkt mig at lave view D, men da jeg så billeder på nettet af en færdig skjorte, ombestemte jeg mig. Ærmerne var simpelthen ALT for store. Jeg har lavet løbegangene som på view D, altså uden blondekanten. Den er syet i medium tykt, råhvid hør købt hos stofforretningen i Videbæk.
Skjorten har et problem, nemlig at skuldersømmen trækker sig fremad. Dette skyldes, at rynkningen fordeler sig jævnt, så for- og bagstykke bliver lige store. Men da jeg helst vil have størst udskæring foran, planlægger jeg at sy hen over løbegangen, så det kun er forstykkets vidde der kan ændres. Men udover det, er det en god skjorte, der kan bruges til meget, og som var ganske nem og hurtig at lave.

Korsettet er lavet i to lag hør (brun/blå og helt brun), der virker som hinandens foer, er stivet med plastikstivere og rigilene og snøres vha. 10 par snørehuller i metal. Korsettet kan bæres på 4 måder, da begge sider kan være retside, og snøren kan sidde både for og bag. Jeg tror, at jeg foretrækker at have snøren i bag, men til mit fotoshoot havde jeg ingen til at snøre mig, og det blev derfor snøret foran.

Jeg tror måske jeg vil lave en vejledning på dem, da både Trine og Anne har efterspurgt det.
En note: korsettet blev for stort, og sad forholdsvist løst selvom det var snøret helt sammen.

Min tambourin er pyntet med 6 bånd á 1,5 m, som er bundet på tambourinen med en simpel knude. Båndene er orange, vinrøde og lilla.
Tambourinen er ca 25 (10 inches) cm i diameter og har 2 sæt ringe. Den er i øjeblikket udsolgt, men denne ligner den meget.

Og nu: billeder fra mit fotoshoot!

Set forfra.

Set bagfra.
Bemærk i øvrigt den fine ankelkæde på min højre fod :P


Min ring.


Portræt.

Farvede bånd.






1 comment:

  1. Det sidste billed er godt nok rigtig godt :)

    ReplyDelete