Sunday, 4 December 2011

Krigslive VIII - tanker, update og kjole-inspiration

Så er det atter blevet tid til at tænke over krigslive; Hvilken side vil jeg på? Hvilken enhed vil jeg gerne med? Vil jeg kæmpe, være musikant/fanebærer eller ikke-kamprolle? Hvad mangler jeg af udstyr? Og så videre...

Til KL VI (mit første krigslive) havde jeg en kamprolle som hird-kvinde fra Aruthborg, og jeg fandt det hurtigt ubehageligt at kæmpe i formation. Jeg er ikke helt sikker på, hvad der gjorde udslaget, men jeg mister hurtigt overblikket på slagmarken, bliver forvirret og får klaustrofobi. Ikke videre sjovt.

Til KL VII fik jeg så en ikke-kamprolle i NCRP-byen, hvor jeg spillede skrædder. Det var umådeligt hyggeligt og jeg lærte en masse vidunderlige mennesker at kende, men savnede stadig lejrspillet og kontakten til hærene.

Næste gang har jeg så tiltusket mig en ikke-kamprolle hos en kampenhed, og det virker som den gyldne middelvej. Tilmed har jeg fået lidt magt og et bjerg af rollespils-muligheder, så det lader til at blive helt og aldeles perfekt.

Jeg skal spille vølve for Volgaards Ulve (aka Vejle Middelalder Laug). Det er et stort ansvar og klart den mest ambitiøse rolle, jeg nogensinde har spillet, men jeg tager det lidt som udfordring. Jeg har fået mere eller mindre frie tøjler hvad angår ritualer, spillestil og baggrundshistorie, men vil samtidig få en masse hjælp af bl.a. gruppens religions-studerende.

Mht. kostumer, så mangler jeg ALT. Jeg ejer intet vikinge-tøj i forvejen, så der skal fremstilles et komplet kostume. Samtidig vil jeg i samarbejde med Louise "Kromutter" Kjær fremstille kostumer til gruppens køkkenhold.

Designet er ikke fastlagt endnu, men her er nogle af de kilder og billeder, jeg vil lade mig inspirere af:




Viking dresses, kitchen maids
Først, til køkkenholdet. Tætsiddende underkjole i hør, overkjole i "hangerock" stil, fæstnet med brocher. Kromutter vil have rød underkjole med grøn overkjole, mens køkkenpigerne får grønne underkjoler med røde overkjoler. Underkjolerne laves tætsiddende og med snøre i ryggen for at tage hensyn til senere brug i middelalder-sammenhænge.

Viking Witch dress inspiration
Til mig. Løs hør-underkjole med overkjole i tunika-stil med korte ærmer og broderi. Dertil knæ-lang kappe i uld med kanter i kaninskind og evt. strudhætte afhængigt af vejret







3 comments:

  1. Hej Angelicia. Jeg er ved at læse en serie om Vølver i Norden :) Den hedder Jara-stavens vandring og er skrevet af Saga Borg :)

    ReplyDelete
  2. Hej Anne. Tusind tak for tippet :D Har fluks reserveret hele serien på biblioteket, så jeg kan læse dem :) Skal du forresten med til krigslive?

    ReplyDelete
  3. Jep! Den er super! Jeg elsker den virkelig, du får så mange gode idéer, tro mig! :D også foregår den endda i Sverige og i Danmark! :D
    Nej, synes det er for dyrt, og skal både til Bork, Roskilde og holde 18års fødselsdag :(

    ReplyDelete