tirsdag den 27. marts 2012

Krigslive VIII - Sy-workshop Med Tøserne

Hvad sker der, når man tager 3 tøser, 16 m stof, 1 supersonisk symaskine, 1 overlocker og 1 kamera og lukker dem inde i en lille lejlighed med 15 liter sodavand og fri adgang til toast og giver dem 72 timer til at udrette mirakler? Svaret er KAOS. Rendyrket KAOS. Drysset med awesome-ness, sladder og søvnmangel. Og så disse kostumer:

Fra venstre: Louise "Kromutter" Kjær i middelalder underkjole af rød hør og vikinge overkjole i grøn uld, Ida Hausted i middelalder underkjole af grøn hør og vikinge overkjole i rød uld, Angelica Lindholm i selv-lavet nederdel, se detaljer her. Tak til Gert Hansen for at tage billedet. 

Vi lavede ialt 3 kjoler, 1 grøn underkjole i hør og 2 overkjoler i hhv rød og grøn uld. Jeg vil gennemgå designet og de tekniske detaljer ved kjolerne og vise billeder fra weekenden. På Louises blog kan du finde en gennemgang af alle accessories, så som bælter, spænder, smykker etc.


Overkjolerne

Overkjolerne er lavet i tyndt, lærredsvævet beklædningsuld købt her. Som rollespiller får man 10 % i rabat på hør og uld derfra, bare oplys det til personalet ved betaling. Overkjolernes mønstre er autogenereret fra denne side, men er tilpasset senere i forløbet.

En lille note om mønstret: Det virker kun, hvis stoffet kan endevendes OG ret og vrang kan byttes rundt, da de 2 halve paneler er identiske, og den ene derfor må syes med vrangsiden ud.

Overkjolens klippe-vejledning.
Overkjolens skematiske sammensyning.

Kjolen syes sammen som vist på det ovenstående billede, hvor 2 krops-paneler bliver syet sammen med en kile imellem sig. Når alle dele er syet, har du et rør med god vidde i bunden. Syningen, der holder de 2 halve paneler sammen, er midt bag, mens det modstående panel er midt for. Den øverste kant er overlocket og lagt 1,5 cm ned på bagsiden og syet ned 1,25 cm fra kanten.

Kjolerne er lavet efter modellens største brystmål, men er syet ind foroven, så den øverste kant svarer til modellens øvre brystmål. Der er kun taget vidde ud af de 2 forreste sømme, og vidden er gradueret ned til kilens begyndelsespunkt.

Stropperne er lavet 4 cm brede og har fået rollenavn og "KL VIII" broderet tone-i-tone nederst på bagstykket af højre strop. Det kan kun ses på 10 cm afstand, men er et evigt minde om kjolens oprindelse.

Kjolen lægges op, mens modellen har den på. Dette gøres mest effektivt ved at markere den ønskede længde med nåle, og derefter klippe det overskydende stof væk, så kun sømrummet er tilbage.

Louises overkjole bliver lagt op ude i det gode vejr. Som reference er højden fra gulvet markeret på træpinden.  Tak til Ida for at tage billedet.


Underkjolen

Underkjolen er syet af 7 m støvet mørkegrønt hør købt her. Som rollespiller får man 10 % i rabat på hør og uld derfra, bare oplys det til personalet ved betaling. Dertil er brugt 14 meget små knapper, ½ meter vlieseline og 1,5-2 m mønstervlies købt her.

Underkjolen er mit eget design. Det er en form for cotehardie, men har moderne elementer så som belægninger og prinsessesømme. Designet er baseret på McCalls 4490, men er lavet fra bunden ved drapering på den enkelte model.

McCalls 4490 view C. Inspiration for underkjolens design. 
Hemmeligheden bag kjolen er den ultra korte skuldersøm, som slutter, hvor skulderen starter (ca hvor en BH-strop sidder), prinsessesømme for og bag, som giver en perfekt pasform, den store vidde, som starter i hoften, samt de ultra snævre ærmer, som skal lukkes på siden af armen med en række små knapper.

Modellen bliver indhyllet i mønstervlies (kan købes her), hvorefter prinsesse- og sidesømme skabes vha. nåle. Modellen løfter armen for at finde skulder-punktet, og ærmegab og udskæring tegnes.

Jeg er ved at tilpasse Idas kjole. Kun den ene halvdel af mønstret draperes for at sikre symmetri i den færdige kjole.  Ida Hausted står model. Tak til Louise for at tage billedet.

Skandaløst! Det er jo gennemsigtigt! Her er jeg ved at tage lidt af prinsessesømmen ved ærmegabet. Ida Hausted står model. Tak til Louise for at tage billedet. 

Derefter tegnes mønstret rent og bliver lavet i fuld model. Modellen bliver "snøret ind" i bag med spænder, og pasformen evalueres. I dette tilfælde måtte den forreste prinsessesøm tages 1 cm ind ved ærmegabet, men var ellers perfekt.

Her ses, hvordan ryggen holdes sammen med spænder. Tak til Louise for at tage billedet. 


Det færdige mønster, bestående af 7 paneler. Det ses, hvordan vidden starter lige over hoften. På hver mønsterdel står skrevet, hvor langt det skal forlænges. 

Kropsdelene klippes og syes sammen før ærmet tegnes. Dette skyldes, at ærmegabets omkreds skal bruges i konstruktionen af ærmet. Ærmet er konstrueret som beskrevet her.

Den færdige kropsdel evalueret på modellen. Der er ca 6,5 m vidde i bunden af kjolen. 

Close-up. De 3 forreste paneler holdes op mod modellen for at evaluere pasformen.

Både ærme-kant og halsudskæring er færdiggjort vha. belægninger forstærket med vlieseline. De er lavet ud fra den kurve, de skal følge og er ca. 4 cm brede. Ærme-belægningen slutter ca. 20 cm fra ærmets nederste kant.

Halsudskæringens belægning er syet ned 0,5 cm fra kanten, mens ærmets belægning er syet ned 3,8 cm fra kanten. I ryggen er der lavet 4 cm sømrum ved snørelukningen, som bukkes om og sys ned 3,8 cm fra den bukkede kant.

På ærmet er knapperne syet på det nederste stykke, så skanken sidder lige på kanten. På det øverste stykke er der lavet knaphuller overfor knapperne. Knaphullerne er syet på maskine og er ca 12 mm lange.

Close-up af knapper og og knap-lukning på Idas underkjole. Billedet er venligst udlånt fra Louises blog.

Close-up af knapperne til Idas underkjole. 

Close-up af knapper og knap-lukning på Louises underkjole, som er lavet af mig for et års tid siden.  Knapper og knaphuller er lavet af Louise, kjolen lavet af mig. Billedet er venligst udlånt fra Louises blog.



De færdige kjoler

De færdige kjoler inkluderer spænder i guld og bronze lavet i FIMO (en PVC polymer i ler-form som kan bages, så det bliver hårdt). De er syet fast med en matchende FIMO-knapper som "anker" bagpå, så deres vægt ikke får tråden til at rive sig igennem stoffet.
Også bælterne er hjemmelavet. De er knyttet i macramé-stil af hampsnor som beskrevet her (dog uden perler). 

Du kan læse mere om spænder, bælter og smykker på Louises blog.
Louise og Ida i deres færdige kostumer, mig i civilt. Tak til Gert Hansen for at tage billedet.

Idas færdige kostume. 

Louise i sit færdige kostume. Underkjolen er et år gammel, men lavet efter samme design som Idas. Billedet er venligst udlånt fra Louises blog. 

Flere billeder

Der blev jo taget nogle billeder undervejs, og dem skal I selvfølgelig ikke snydes for. Her er de:

Louise havde ingen gardiner, så solbrillerne måtte i brug :) Her er jeg ved at lægge den øverste kant på Louises overkjole op. Tak til Louise eller Ida for at have taget billedet. 

Ida igang med at knytte sit bælte. 

Jeg har ingen idé om, hvad jeg laver på dette billede. Måske noget tilpasning, det er jo mønstervlies jeg holder fat i? 

Louise er ved at lave spænder i kobberfarvet FIMO. Tak til Louise for at tage billedet.

Sød lille tegneserie som beskriver arbejdsgangen ved oplægning af Louises overkjole. 

Louise er mega aktiv... *host host*

Åh, Alan Rickman, we love you! Vi fik ses Robin Hood og hele Ringenes Herre trilogien i extended edition. Mens vi syede og knyttede bælter, selvfølgelig. Hvad tror du om os?

Louise knytter med lynets hast!

Ida knytter bælte mens hun ser film.

Ida er mega aktiv... *host host*...

Louise får sig en lille lur søndag morgen. Lejligheden er totalt kaos. 
Nu mangler vi kun at lave Christines og mit kostume. Både Cristine og jeg skal have løst-siddende undekjoler i vikinge-stil. Christines underkjole bliver i samme grønne farve som Idas, og en overkjole magen til Idas. Min underkjole bliver i naturfarvet hør og min overkjole bliver i rødt bomuld-som-ligner-uld, men i en anden stil end de andre pigers. 

9 kommentarer:

  1. Jeg har flere kommentarer i forhold til dette "lille" indlæg.. Det er rigtigt at det er dig der har syet min underkjole, men det er mig der kæmpede en meget sen juni nat på at få knapper og knaphuller færdige..:P Din lille tegneserie er for nice, hvorfor har du alle de fede billeder..?:P Og sidst men bestemt ikke mindst, hvad fanden har du gang i med at tage billeder af mig når jeg sover.. WHAAAAT?!? og jeg vidste det ikke engang..:p
    men lækre billeder..:D

    SvarSlet
  2. Super fede dragter! Jeg skal selv have lavet mig en middelalder dragt, da min hest og jeg skal ride med til sådan et middelalder marked i Ribe, men da jeg ofte bliver meget uvenner med symaskiner og alt der skal syes, så aner jeg ikke hvordan jeg nogensinde får fremstillet en flot kjole - som man oven i købet skal kunne ride i... Derudover skal jeg også have fundet på noget til min hest.
    Ps. Jeg er vildt med underkjolen! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirstine - jeg er glad for, at du kan lide vores dragter :)

      En kjole med stort slæb kunne være flot at ride i, så slæbet kan draperes over hesten, og med god vidde foran, til at dække dine ben, såfremt du ikke rider med damesadel. Tjek dette mønster, det har tegninger til alle trin: http://mccallpattern.mccall.com/m4491-products-414.php?page_id=493.

      En snor med farverige bannere kunne være flot til hesten, lidt ala dette: http://www.google.dk/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.wishpony.com/images/thoroughbreds/rapturous-with-rust-barding-400.jpg&sa=X&ei=s5t5T__GH4bKsgbL0YzHBA&ved=0CAkQ8wc&usg=AFQjCNEZc9p0MMllXqH9vHtk988xazT8Xw

      /Angelica

      Slet
    2. Tusind tak for hjælpen,jeg vil helt sikkert overveje det mønster du sendte. :)

      Slet
  3. Skal til Krigslive for første gang i år. Vil bare lige sige TAK for kjoleguides! Fremragende blog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, at det har været jer til hjælp :D Hvilken gruppe kommer du med?

      Slet
  4. Jeg kommer med Balders bjørne. Jeg er Ninas med-vølv :) Og igen tak for underkjoleguide også :)

    SvarSlet
  5. HAHAHA endelig fik jeg set det. :)
    Hilsen Din Fætter Franco

    SvarSlet
  6. Overnice website you mortal!This web shop provides high-quality instant portion lifts and other accessories. We distinguish ourselves from "prefabricated in China" knocker lifts but display our products in cooperation with 3M.

    SvarSlet