Monday, 12 March 2012

Mønster Mandag: Den Hellige Gral!

Hvis jeg skulle vælge ét enkeltstående mønster som mit go-to-never-fail-mønster, så ville jeg vælge dette:


Mønstret kan købes for 60 kr. + porto her eller lånes på biblioteket her.


Det er, uden tvivl, mit favorit strudhætte mønster, og med god grund. Mønstret kommer med 4 variationer, som alle er flotte og praktiske. Dertil har mønstret en variation med kreneleringer i bunden, og har flotte tegninger, der viser hvordan de laves. Generelt er mønstret fuld af flotte tegninger, og syvejledningen er kort, præcis og nem at følge. Alt nødvendig information er med i mønstret, men det er stadig overskueligt og nemt for en nybegynder at gå til.

Mønstret har også fine afsnit med gode råd til valg af stof samt forslag og vejledning til udsmykning og ændringer. De viser endda, hvordan mønstret kan gøres større og mindre, så også børn og folk med brede skuldre kan være med.

Mønstret er nemt at variere og kan bruges til et væld af forskellige kostumer. Mønstret kan desuden bruges til både vikingetid og middelalder.

Her er et par hætter, jeg har lavet med dette mønster:

Louise i hendes strudhætte lavet i tynd, brun uld. Hætten har en lang, tynd strud og er gennemforet i rød hør og har kreneleringer i bunden. Louise har selv designet takkerne og hætten er forlænget 4-5 cm i forhold til mønstret.
4 ens hætter uden strud og med firkantede kreneleringer, lavet i rødt, imiteret ruskind og foret i grov, sandfarvet møbel-hør. Lavet til vores pige-hygge-weekend hos Steen sidste sommer. 
Hætte uden strud i brun, kogt uld og gennemforet i rød nælde. Hætten har firkantede kreneleringer med kig til foret. Hætten er senere blevet solgt.  

Hætten set bagfra. 
Strudhætte lavet til og sammen med Momme. Hætten har en lang, tynd strud og er lavet i sort uld og er gennemforet i blå hør og pyntet med hvid broderi-floss. 
Samme strudhætte set bagfra.

Det eneste, jeg savner ved mønstret, er vejledning til at gennemfore den. Jeg har heldigvis selv fundet en løsning, og overvejer at lave en trin-for-trin post på det, hvis folk er interesserede.

No comments:

Post a Comment