Monday, 19 March 2012

Mønster Mandag: Det Gyldne Snit

[Disclamer: Dette er ikke et sponsoreret indlæg. Jeg er på ingen måde associeret med Lutterloh System, og modtager ingen kompensation for dette indlæg. Alle produkter er købt med egne penge. Dette er ikke et forsøg på at blære mig med hvad jeg har, men et forsøg på at udbrede kendskabet til et produkt, som jeg finder anbefalelses-værdigt. Alle billeder og videoen tilhører Lutterloh.]

I denne uges Mønster Mandag vil jeg snakke lidt om Lutterloh. Det er et tysk mønster system, som bygger på det gyldne snit og personlige mål.
Titel-model fra det seneste
mode-tillæg (februar 2012).
billedet tilhører Lutterloh.

Første gang, jeg stødte på Lutterloh, var det faktisk et tilfælde. Et år forinden, havde min mor købt et sæt skrædder-linealer i klar akryl, og jeg ønskede mig et tilsvarende sæt i fødselsdagsgave. Da min mor ikke kunne huske, hvor hun havde købt linealerne, tjekkede jeg den hjemmeside, der stod printet på linealerne, og fandt så meget mere end et sæt linealer i klar akryl!

Jeg fandt hurtigt ud af, at linealerne var lavet som et supplerende redskab til et helt unik mønster-system, hvor mønstre laves ud fra mønster-miniaturer og et specielt designet målebånd. Allerede et par uger efter, havde min mor og mormor i fællesskab købt et starter-sæt og bestilt et års abonnement på mode-tillæggene. Senere hen har min mor så også købt sættet for store størrelser, og jeg har købt et par ekstra mode-tillæg.

Jeg vil ikke selv gennemgå hele konceptet, men har fundet denne søde film, som fint viser systemet i brug:


Model fra februar 2011.
Billedet tilhører Lutterloh.
Lutterloh brillierer, IMHO, ved at kombinere et bredt udvalg af mønstre, jævnlige mode-tillæg og personlige mål. De har simpelthen ALT fra badetøj til brudekjoler. De burde få en medalje alene for det faktum, at de kan lave mønstre, som både min mor, min mormor og jeg kan lide.

Når alt det er sagt, så har det ikke altid været lige nemt, at have med at gøre. Deres kunde-service er mildest talt ringe. Vi havde store problemer med at få mode-hæfterne sendt til Danmark, og da det endelig lykkedes, måtte min far ofte ringe til dem og rykke for hæfterne. På tysk. I flere omgange.

Den dårlige kundeservice gjorde, at vi stoppede abonnementet for snart 3 år siden, og vi har, ærligt talt, ikke savnet det. Til gengæld har vi så købt hæfterne enkeltvis, når de har været særligt gode.

Model fra maj 2005.
Billedet tilhører Lutterloh.
Det skal også siges, at JA, Lutterloh systemet laver mønstre efter dine personlige mål, men NEJ, det er ikke en mirakel-kur. Du kan stadig blive nødt til at lave de samme ændringer, som på andre kommercielle mønstre (fx ændre længder, lave større/mindre talje-indsnit, lave FBA/SBA etc.) MEN - det er stadig DINE mål, og ikke bare en standard størrelse.

Starter-sættet kan umiddelbart godt virke dyrt til lige knap 800 kr., men med 280 medfølgende mønstre og mulighed for at købe tillæg med 40 mønstre for 100 kr (et enkelt tillæg) eller 160 mønstre for 300 kr (et års abonnement), er det i mine øjne givet godt ud. Der medfølger linealer i pap, men jeg vil stadig anbefale linealerne i akryl, da de også er gode til almen mønsterkonstruktion, mønster-rettelser etc.


Hvad synes du? Hvorfra får du normalt dine mønstre og kunne du finde på at bruge Lutterloh?

4 comments:

  1. Hejsa - jeg er lige faldet over lutteloh her til aften.... Ved du om der er børnemønster med i start pakken?
    Jeg synes det lyder spændende - men synes også at det er lidt dyrt hvis det ikk virker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Anja - der ER børnemønstre med, men ikke særlig mange. Start-pakken består af et antal tidligere tillægspakker, som hver indeholder 1 side med enten herretøj ELLER børnetøj. Hvis du skal bruge børnemøntre, vil jeg i stedet anbefale hæfterne fra Ottobre (http://www.ottobredesign.com/), deres mønstre er helt igennem fantastiske (min mor bruger og elsker dem), og kan lånes på biblioteket.

      Delete
  2. Hejsa - jeg er lige faldet over lutteloh her til aften.... Ved du om der er børnemønster med i start pakken?
    Jeg synes det lyder spændende - men synes også at det er lidt dyrt hvis det ikk virker?

    ReplyDelete
  3. Hej - ved du om det er muligt at tilkøbe måleenhed og linealer ? OG hvor ? Jeg har arvet sættet efter min mor, men desværre er disse dele ikke at finde...:(
    Mvh Mie

    ReplyDelete