Tuesday, 8 January 2013

Nytårs Blog Post 2012/13

billedet er lånt herfra.


Et nyt år - en ny start.

Sidste år skrev og postede jeg en mindre nytårstale, komplet med nytårsfortsæt og det hele, men det vil jeg ikke i år.

I år skal være en ny start.

Jeg har ikke blogget siden midten af september, og det kan mærkes. Jeg savner det. Jeg savner at dele mine tanker, ideer og projekter med jer. Hvad endnu værre er - jeg har heller ikke syet andet end små-ting siden oktober!

Jeg har klippet og syet lidt på en prøve-sweatshirt i slutningen af september, men den blev ikke helt som planlagt, og hang længe på ginen. I november fik jeg taget mig sammen til at sy den færdig, og den er lige knap brugbar, på trods af flere problemer. Jeg håber, at få taget billeder af den snart.

Derudover har jeg 2 nederdele, som blev syet tilbage i sommerferien (tror jeg nok). Den ene skal stadig lægges op (det er en cirkelnederdel, så den har godt at lige at hænge et par måneder dage, så den kan blive lagt op efter at de skrå dele strækker sig FØR man lægger den op). Billeder kommer snarest muligt.

Derudover glæder jeg mig til at fortælle jer om mit helt nye eventyr udi nålebinding. Ja, nålebinding. Det startede tilbage i sommerferien, da Louise og jeg købte udstyr, og vi har ikke set os tilbage siden. Jeg kan kun lave hatte, hårbånd og tørklæder indtil videre, men målet er helt klart sokker!

-----

Nu hvor jeg ikke vil lave nytårsfortsæt, vil jeg istedet sætte mig nogle konkrete, kreative udfordringer for det nye år. Nogle specifikke ting, jeg gerne vil prøve at lave, eller teknikker, jeg gerne vil afprøve. Dette er ikke en liste, jeg vil/bør følge slavisk, og det er ikke et krav til mig selv, at jeg får prøvet det hele. Det er en huskeliste til mig selv over de projekter, jeg ønsker at prioritere.


Kreative udfordringer 2013:


  • Sy en kjole med fuld couture-inderstruktur (stålstivere, mellemfoer, foer og waist-stay). Jeg købte mig til et online kursus i december 2011, hvor alle de nødvendige teknikker gennemgåes, men tiden og kræfterne har ikke været der til at lave kjolen.
  • Sy undertøj. Jeg har stoffet, mønstrene og maskinerne. Jeg har også fået min mor hooked på ideen, så måske der er hjælp at hente der. 
  • På opfordring: sy en komplet herreskjorte, enten til min kæreste eller en af mine brødre. Jeg hader at stryge skjorter, men forhåbentlig hader jeg ikke at sy dem. 
  • På opfordring: sy mindst 1 butterfly til min tvillingebror. 
  • Nålebinde et par sokker til mig selv.
  • Sy et komplet VML-kostume samt et middelalder kostume til mig selv (og min kæreste). Helt eller delvist i hånden. Dette kommer umiddelbart før syning af omfattende kostumer til andre.
  • Sy overtøj. Jeg har det perfekte mønster liggende (butterick 5824), men mangler de 5 meter stof.  
  • Fin-tune mine håndsynings-teknikker. Jeg kunne godt tænke mig at sy komplette middelalder kostumer i hånden, og bruge håndsyning som couture-element i mine øvrige projekter. Jeg kan stingene allerede, men jeg håber at kunne få dem pænere med mere ens med lidt mere øvelse. 

-----


Hav et rigtig dejligt nytår. 

/Angelica

No comments:

Post a Comment